Bashir: ‘Geen toekomst voor staatssecretaris Weekers’

‘Zowel zijn ambtenaren als een grote minderheid van de Tweede Kamer heeft geen vertrouwen meer dat staatssecretaris Weekers de problemen bij de Belastingdienst kan oplossen. Dan moet je aftreden’, aldus SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir.

‘In het debat van dinsdagavond werd het beeld bevestigd van een ernstig verstoorde relatie tussen de staatssecretaris van Financiën en zijn Belastingdienst. Weekers had gewoon moeten weten van een fraude die zo omvangrijk is.’ Bovendien baalt Bashir van het signaal wat wordt afgegeven door deze grootschalige fraude met overheidsgeld: ‘Wat moet iemand wel niet denken die braaf werkt, netjes belasting betaalt en vervolgens constateert dat zijn belastinggeld bij criminele Bulgaarse bendes belandt?’

De motie van wantrouwen aan het adres van Weekers werd gesteund door CDA, PvdD, PVV, D66, GroenLinks, 50+ en de SP. Bashir: ‘Naast de coalitiepartijen hebben dus slechts acht Kamerleden nog vertrouwen in staatssecretaris Weekers. Daarmee is hij nu overal zijn gezag kwijt: in de Kamer, in het kabinet, bij zijn ministerie, bij de Belastingdienst en in de samenleving. Dan moet je erkennen dat doorgaan een heilloze weg is.’