Van Dijk over experiment BSA: ‘Studenten zijn geen proefdieren’

Minister Bussemaker van onderwijs wil universiteiten zes jaar lang de kans geven te experimenteren met het zogenaamde Bindend Studieadvies (BSA). Omdat ze de wet hiervoor niet wijzigt, heeft ze geen toestemming van de Tweede Kamer nodig. Van Dijk is niet te spreken over deze handelswijze: ‘Dit kan voor studenten betekenen dat ze na drie jaar alsnog van hun opleiding worden getrapt, wat vernietiging van kapitaal en kennis is. Als de minister dit wil, dan moet ze eerst een Kamermeerderheid bij elkaar zien te krijgen. Op ons hoeft ze daarbij niet te rekenen.’

Dinsdag spreekt de Tweede Kamer kort over het voorstel van Bussemaker. ‘En als partijen dan niet ingrijpen, kan de minister zo door met dit onzalige voorstel. Ik vind dat onacceptabel. Zo’n ingrijpende beslissing neem je niet over een nacht ijs. Als Bussemaker alsnog haar zin wil doordrijven, dan moet ze de wet wijzigen en die naar de Kamer sturen. Dan hebben we de tijd en ruimte voor een fatsoenlijk debat.’

Volgens Van Dijk moet je een derdejaars student niet zomaar van de opleiding verwijderen, ook niet bij tegenvallende studieresultaten. ‘Het is zonde van alle tijd, energie en geld die je in een student hebt gestoken. In plaats van dit studeren aan de lopende band, zou de minister werk moeten maken van goede begeleiding en voorlichting. Dat helpt echt tegen onnodige uitval.’