Spreek je ook uit tegen strafbaarstelling van illegaliteit!

De laatste weken heeft een aantal gemeenten zich uitgesproken tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. Zo heeft de gemeente Groningen afgelopen woensdag op initiatief van de lokale SP-fractie haar zorgen hierover geuit. In een motie liet de gemeenteraad weten geen vertrouwen te hebben in deze zogenaamde oplossing en waarschuwde ze voor de gevaren die het gevolg van de strafbaarstelling zullen zijn. Zelfs de PvdA steunde deze motie. Hiermee wordt een belangrijk signaal afgegeven richting verantwoordelijk staatssecretaris Teeven.

Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen sluit zich aan bij de kritiek vanuit Groningen: ‘Het strafbaar stellen van illegaliteit lost geen enkel probleem op, maar veroorzaakt juist grote problemen voor vreemdelingen én lokale overheden. Het is goed dat gemeenten steeds vaker aan de bel trekken en ik hoop dan ook dat veel gemeenteraden dat voorbeeld volgen.’

Ook vanuit de samenleving wakkert de kritiek op het voorstel aan. Aanstaande zaterdag zal de ledenraad van de PvdA zich uitspreken over de strafbaarstelling van illegaliteit en veel leden laten weten het oneens te zijn met het voorstel van het kabinet. Illegalen worden de criminaliteit ingedreven en zullen makkelijker in de handen vallen van mensenhandelaren. Terugkeer naar land van herkomst wordt alleen maar moeilijker. Gesthuizen: ‘Deze week liet staatssecretaris Teeven zelf al weten dat hij niet eens weet of de maatregel wel werkt. Reden te meer om ervan af te zien.’

Betrokken SP'ers