Snoepreisjes Europarlementariërs openbaar

Alle reizen die een Europarlementariër maakt moeten voortaan openbaar gemaakt worden, daartoe heeft het Europees Parlement besloten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Normaal mag je als Europarlementariër geen giften aannemen van meer dan €150. Voor giften in de vorm van vergoeding van reis- en verblijfskosten geldt deze limiet niet. Een geheel verzorgde ‘studiereis’ mag je als Europarlementariër dus gewoon aannemen. Dat blijft een slechte zaak, omdat veel lobbyisten er niet voor terugdeinzen dit middel in te zetten om invloed uit te oefenen. Tegelijkertijd vind ik het een belangrijke stap voorwaarts dat Europarlementariërs dit soort snoepreisjes nu in ieder geval moeten melden en dat iedereen zo kan zien wie op dit soort uitnodigingen ingaat.'

In 2011 was De Jong lid van de werkgroep die een integriteitscode voor Europarlementariërs moest opstellen. De werkgroep was een reactie op het schandaal waarbij drie Europarlementariërs ingingen op een nepaanbod van journalisten van de Sunday Times om tegen betaling van €100.000 voorstellen voor wetgeving in te dienen. De gedragscode bevat veel regels over het tegengaan van belangenverstrengeling. Enkele punten waren opengelaten, waaronder het melden van snoepreisjes. Die zijn nu via een uitvoeringsbesluit alsnog ingevuld. De Jong: ‘Vanaf deze zomer geldt de meldingsregeling voor snoepreisjes. Juist omdat ik dit soort reisjes eigenlijk helemaal afwijs, zeker gelet op de toch al royale vergoedingen voor Europarlementariërs, ga ik het register regelmatig raadplegen. Ik zal daarbij niet aarzelen verdachte reisjes naar buiten te brengen. Europarlementariërs horen zich onafhankelijk op te stellen en daarbij hoort niet dat je je laat fêteren door lobbyisten.’

De uitvoeringsregels geven ook duidelijkheid over de procedure die gevolgd moet worden bij het aannemen van officiële niet-persoonlijke geschenken. Die mogen Europarlementariërs niet houden, maar moeten worden overgedragen aan het EP. Hoewel de regels nu vrijwel compleet zijn, blijft de uitvoering ervan nog wel problematisch. Zo constateerde de commissie die zich met de uitvoering bezighoudt, dat 88 Europarlementariërs bij de melding van financiële belangen alleen hun naam hebben opgegeven en niet of ze wel of geen belangen hebben. Ook blijkt dat regels over financiële belangen door het hebben van aandelen nog onduidelijk zijn. De Jong: ‘De gedragscode mag geen vrijblijvende zaak zijn. Ik ben er dan ook voor dat de toezichthoudende commissie de 88 Europarlementariërs die de code duidelijk niet serieus nemen, daarop ook mag aanspreken. Dat wil deze commissie zelf ook en ik zal de voorzitter van het EP via mijn fractie aansporen hier akkoord mee te gaan. Anders hebben we nog steeds alleen een papieren tijger.’