Snelle bespreking veiligheid online betalingsverkeer

Op initiatief van SP-Kamerlid Arnold Merkies en Kamerleden Van Hijum (CDA) en Nijboer (PvdA) organiseert de Tweede Kamer op korte termijn een rondetafelgesprek over het online betalingsverkeer. Aanleiding zijn de recente problemen bij onder meer ING. Merkies: ‘Digitaal geld is ondertussen zo’n groot deel van ons leven uit gaan maken dat de veiligheid daarvan geborgd moet zijn. Ik wil van experts horen hoe deze problemen hebben kunnen ontstaan.’

Vorige week ontstond grote onrust toen bij ING lange tijd niet kloppende saldo’s werden weergegeven en er niet online betaald kon worden. Dit laatste probleem deed zich ook voor bij andere banken. Ondertussen is bekend dat de storing bij iDeal – dat veel mensen gebruiken voor internetbankieren – veroorzaakt werd door een aanval van hackers.

Het doel van de bijeenkomst is om beter zicht te krijgen op de wijze waarop de veiligheid en beschikbaarheid van digitaal geld is geborgd en of toezicht en regels voldoen aan de eisen van deze tijd.

Aansluitend op de expertmeeting willen de fracties een debat met minister Dijsselbloem om de conclusies te bespreken.