Raad van Europa wil antwoord over misstanden in Nederlandse detentiecentra

Heeft Nederland ten onrechte niet geluisterd naar de waarschuwingen van de Raad van Europa over de behandeling van asielzoekers in detentiecentra? Dat willen Andreas Gross en Tiny Kox, voorzitters van de fracties van de Europese sociaal-democraten en Europees Links in de parlementaire assemblee van de Raad van Europa weten van het Comité van Ministers van de pan-Europese verdragsorganisatie, die toeziet op de bescherming van de democratie, de rechtsstaat en de mensenrechten in de 47 lidstaten in Europa.

In 2011 waarschuwde het Comité voor de Preventie van Marteling en Mensonwaardige Behandeling van de Raad van Europa (CPT) voor misstanden in Nederlandse detentiecentra, na een bezoek aan het detentiecentrum in Rotterdam. Daar verbleef op dat moment Alexander Dolmatov, een Russische activist die in Nederland om politiek asiel had gevraagd. Volgens het CPT zou de medische bijstand moeten worden uitgebreid, alsook de psychiatrische bijstand aan asielzoekers. Daarnaast zouden asielzoekers schriftelijk in een voor hen begrijpelijke taal moeten worden geïnformeerd over de reden van hun detentie en de mogelijkheden daartegen in beroep te gaan.

Twee jaar later heeft de Nederlandse regering nog steeds niet geantwoord op de aanbevelingen van het comité van de Raad van Europa. Inmiddels heeft Alexander Dolmatov op 17 januari van dit jaar zelfmoord gepleegd en heeft de Nederlandse regering erkend dat de Rus ten onrechte in het detentiecentrum zat en ten onrechte geen psychische bijstand kreeg vanwege zijn eerdere zelfmoordpoging.

In Nederland kwamen deze fouten staatssecretaris Teeven op een motie van wantrouwen te staan, die de steun van zes partijen kreeg, waaronder de SP en het CDA. VVD en PvdA voorkwamen, met steun van de PVV, dat de staatssecretaris de laan werd uitgestuurd.

Kox en Gross vragen nu namens hun fracties het Comité van Ministers van de Raad van Europa om de Nederlandse regering alsnog aan te manen om te reageren op de voorstellen van het CPT.