Politiek ontmoet popsector

Woensdag 10 april zal de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting in gesprek gaan met muzikanten en deskundigen op het gebied van popmuziek. De hoorzitting is een eerste stap op weg naar politieke voorstellen op het gebied van popmuziek.

Volgens initiatiefnemers SP en PvdA is dit hard nodig. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: ‘De popsector draait goed aan de top, maar daaronder zit veel talent dat wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Bijvoorbeeld als het gaat om promotie, podia en muziekonderwijs.’ PvdA-Kamerlid Tjeerd van Dekken: ‘We willen graag horen hoe we muzikanten meer kansen kunnen bieden. Nederlandse popmuziek heeft een grote culturele en economische waarde.’

Bij de hoorzitting zijn bekende muzikanten als Tim Knol, Kyteman, DJ Isis en Blaudzun aanwezig. Namens de sector komen onder andere Eric van Eerdenburg (Lowlands) en Duncan Stutterheim (Sensation). Ook popkenner Leo Blokhuis is aanwezig.

Van Dijk en Van Dekken zijn groot liefhebbers van popmuziek. Tijdens Noorderslag afgelopen januari spraken zij af om een hoorzitting te organiseren. Kamerlid Esther Ouwehand (Partij voor de Dieren) was enthousiast en kwam al snel met nieuwe namen voor de hoorzitting. De Kamerleden horen graag hoe de politiek kan bijdragen aan een bloeiende popsector. Daarbij gaat het om zaken als podia, muziekscholen, (internationale) promotie, regeldruk, artiestenregelingen en doorverkoop van tickets.