'Ontzie personeel en cliënten bij faillissement Gehandicaptenzorg Limburg’

SP-kamerlid Renske Leijten wil dat staatssecretaris Van Rijn voorkomt dat cliënten en personeel het slachtoffer worden van het faillissement van Gehandicaptenzorg Limburg (SGL). Vanmiddag is het faillissement van de instelling waar 1400 cliënten afhankelijk van zijn uitgesproken.

Frappant is dat het faillissement is aangevraagd door Speciaal Vervoer Limburg (SVL) en zorginstelling Tara-manda. Deze bedrijven zeggen nog ongeveer 1,4 miljoen euro tegoed te hebben van SGL. Diverse voormalig topmannen van SGL hebben ondertussen een flinke vinger in de pap bij SVL en Tara-manda. Een adviseur van SVL was eerder bestuurder van SGL maar is daar weggestuurd wegens de verdenking van fraude.

Leijten: ‘Ik weet niet wat daar precies aan de hand is, maar ik weet wel dat clienten en personeel niet de dupe mogen worden van over de straat rollende bestuurders. Van Rijn moet garanderen dat de 1400 clienten en 550 medewerkers niet in de kou komen te staan. En als blijkt dat dit faillissement komt door wanbestuur, dan moeten de bestuurders zelf aansprakelijk worden gesteld.