De Wit: Teeven heeft lak aan de grondwet

De bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand zullen ertoe leiden dat het totale beroep hierop met 5% zal dalen. Op initiatief van de SP en D66 heeft staatssecretaris Teeven onderzoek gedaan naar de effecten van de bezuinigingen op de gefinancierde rechtsbijstand en de uitkomsten kwamen vrijdag jongstleden. SP Tweede Kamerlid Jan de Wit vindt de daling van 5% erg veel: 'Deze daling leidt tot ruim 20.000 meer zaken waarbij rechtzoekenden aan hun lot worden overgelaten. Want dit zijn mensen die afzien van de mogelijkheid om hun recht te halen simpelweg omdat ze het niet langer kunnen betalen. En dan heeft Teeven alleen nog maar berekend wat het effect zal zijn van de verhoging van de eigen bijdragen. De overige bezuinigingen, ook die van voorgaande jaren, zijn nog niet eens meegenomen.'

Ondanks dat staatssecretaris Teeven toegeeft dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat meer regelgeving leidt tot een groeiende behoefte aan rechtsbijstand, legt hij de rekening hiervan toch bij de rechtzoekende. Voor 2014 staan zelfs verdere bezuinigingen gepland.

De Wit: 'Teeven wil dat de vervuiler betaalt. In zijn ogen is dat de rechtzoekende, in mijn ogen is dat de overheid. De laatste jaren is wet- en regelgeving alleen maar ingewikkelder geworden en zijn regels vaak voor meerdere uitleg vatbaar. Dáár krijg je juist meer procedures van.' Door het stelsel van gefinancierde rechtshulp steeds meer uit te hollen tornt deze regering wat de SP betreft aan één van onze grondrechten: de toegang tot het recht. De Wit heeft een spoeddebat aangevraagd.