Van Gerven wil voedselrecherche voor aanpak voedselcriminelen

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat een speciaal team van voedselrechercheurs wordt opgericht om de strijd aan te gaan met de recente stroom aan voedselschandalen. De voedselrechercheurs moeten – als het aan Van Gerven ligt – ondergebracht worden bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Van Gerven: ‘Het gesjoemel met voedsel vormt een bedreiging voor de volksgezondheid en voor het vertrouwen in ons voedsel als exportproduct. Er is in sommige gevallen sprake van georganiseerde misdaad, die keihard aangepakt moet worden.’

Vergeleken met het buitenland heeft Nederland slechts een heel middelmatige controle op de productie van voedsel in de landbouw en veeteelt. De Belgische autoriteiten beklaagden zich eerder over het grote gebrek aan inzet op opsporing van de hormonenmaffia in Nederland.

Recente grootschalige vondsten van illegale antibiotica duiden volgens Van Gerven op criminele netwerken, die nu te weinig bestreden worden. ‘We hebben meer mankracht nodig om deze netwerken op te rollen. Deze teams moeten geen controles vanachter een bureau doen, maar met de voeten in de modder staan.’

Bij de laatste reorganisatie bij de NVWA verloren vijfhonderd mensen hun baan. Van Gerven: ‘De controle op ons voedsel is op dit moment te laks. Om een vuist te kunnen maken zijn extra investeringen nodig. Dat hoeft geen extra geld te kosten, overtreders zouden zwaarder beboet moeten worden en daar waar daadwerkelijk sprake is van criminaliteit moeten we alles op alles zetten op het criminele geld terug te halen.’