Van Dijk: Regering laat onderwijs als een baksteen vallen

Het onderwijs gaat zware tijden tegemoet en de regering laat leraren als een baksteen vallen. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk vanmiddag in het debat over lerarenbeleid. ‘De regering wil ruim een half miljard bezuinigen op onderwijs, waaronder een nieuwe nullijn. Leraren gaan er tot tien procent op achteruit. Alle mooie beloftes in het regeerakkoord worden gebroken.’

De vakbonden zijn gestopt met onderhandelen over een Nationaal Onderwijsakkoord, vanwege het voorstel voor een nieuwe nullijn die dan voor het vijfde jaar gaat gelden. ‘Er is al 1,5 miljard gekort door de leraren jarenlang op de nullijn te zetten, het moet een keer afgelopen zijn. Een conciërge verdient per maand 150 euro minder, een eerstegraads leraar loopt 500 euro mis. Op deze manier trek je geen nieuwe leraren.’

Van Dijk stelt in het debat voor dat er in het onderwijs geïnvesteerd moet worden, in plaats van bezuinigd. 'De overheid moet zorgen voor voldoende bevoegde leraren en vakkennis in lerarenopleidingen. Lesgeven moet centraal staan, niet de bureaucratie en het georganiseerde wantrouwen van de laatste jaren. Maak een eind aan de macht van schoolbestuurders en de schaalvergroting. Geld voor onderwijs moet in de klas terechtkomen, niet in de kas.'

Volgende week dient Van Dijk een motie in om de nullijn van tafel te halen.