Tienduizenden voeren actie tegen Europees afbraakbeleid

'Ontsla de Troika, niet de werknemers' dat was een van de vele leuzen die gisteren te horen waren op de demonstratie tegen het Europese afbraakbeleid. Gisteren voerden tienduizenden mensen uit verschillende Europese lidstaten actie op de dag dat de Europese regeringsleiders in Brussel samenkwamen. Het Europees Verbond van Vakbondsverenigingen en verschillende sociale bewegingen organiseerden de demonstratie om te pleiten voor banen in plaats van een politiek van voortdurende bezuinigingen. Ook de SP was aanwezig om solidariteit met de activisten te tonen. Dennis de Jong: ´Het bezuinigingsfetisjisme heeft er alleen voor gezorgd dat steeds meer mensen hun banen verliezen en daardoor de economie alleen maar verslechterd, het is de hoogste tijd voor een ander beleid om uit deze eurocrisis te geraken.'

Na de demonstratie trokken een honderdtal activisten naar het kantoor van Eurocommissaris Ollie Rehn dat door tientallen activisten kort bezet werd. Toen de demonstranten na overleg met de politie het gebouw verlieten werden vervolgens 30 demonstranten tegen de eerder gemaakte afspraken over vertrek gearresteerd. Activist Pascoe Sabido: 'De politie zou beter de vertegenwoordigers van de Troika kunnen arresteren, dat zijn de werkelijke criminelen.'

Toenemende actiebereidheid De SP is blij met de toenemende actiebereidheid voor een ander en socialer Europa. De Jong: 'Dit is een hoopvol teken dat mensen dit beleid niet meer pikken. Samen met deze mensen blijven we zowel in Brussel als in Den Haag strijden voor een sociaal Europa.'

De demonstratie werd gehouden voorafgaand aan de Europese Raad waar ondermeer het versterken van het Europees toezicht op nationale begrotingstekorten wordt besproken. De SP wil juist uit de crisis komen door tijdelijk te investeren in de economie en zich niet blind te staren op het begrotingstekort. Dennis de Jong: 'Meer en meer economen staan aan onze kant omdat alleen bezuinigen juist een averechts effect heeft op de economische groei. Laat de Europese leiders nu ook eens tot dit inzicht komen.'