Tienduizenden handtekeningen tegen huurexplosie

Boze huurders overhandigden dinsdag ruim 60.000 handtekeningen tegen de voorgenomen huurexplosie aan een delegatie van Eerste en Tweede Kamerleden. Mede dankzij het aanhoudende protest is de behandeling van de wet voor inkomensafhankelijke huurverhogingen een week uitgesteld. SP-Kamerlid Paulus Jansen: ‘Dit verzet toont nogmaals aan hoe klein het draagvlak is voor het beleid van minister Blok. Niemand wint bij een huurverhoging tot wel 6,5% per jaar.’

Handtekeningen

De extra huurinkomsten worden via een verhuurderheffing gelijk afgeroomd door minister Blok. Jansen: ‘De minister wil hiermee 1,75 miljard euro ophalen. Dat gaat hem echter nooit lukken. De nieuwbouw en renovatie zullen staken en dan nog komen woningcorporaties in de problemen. De toezichthouder van woningcorporaties, het Centraal Fonds Volkshuisvesting, waarschuwt voor de effecten van dit afbraakbeleid. Dit fonds is nota bene onderdeel van het ministerie van minister Blok zelf!’

Paulus Jansen

Onlangs stelde SP-leider Emile Roemer om een streep te zetten door de verhuurderheffing. Door hiervoor in de plaats woningcorporaties te laten investeren in nieuwbouw, renovatie en isolatie, is via de BTW evenveel geld op te halen voor de staatskas. Bovendien levert dit banen in plaats van ontslagen op in de bouw. Het plan van Roemer wordt gesteund door vakbonden, de bouwwereld, huurdersverenigingen en de gezamenlijke woningbouwcorporaties.

Huuralarm