Roemer: Rutte en Samsom zijn op drift

De aankondiging van het kabinet om nog eens 4,3 miljard extra te gaan bezuinigen kan op geen enkel begrip rekenen van SP-leider Emile Roemer. ‘Het lijkt wel alsof dit kabinet van VVD en PvdA als doelstelling heeft om zo veel mogelijk stuk te maken. Net nu we ondanks de roekeloze en onnodig harde bezuinigingen een klein beetje omhoog proberen te krabbelen, gooit dit kabinet er weer een extra pakket aan schadelijke bezuinigingen over heen. Hierdoor zal de crisis nodeloos lang en nodeloos hard verder woekeren.’

Roemer: ‘Hoe kan Rutte na jarenlange crisis zeggen dat het nu nodig is om koers te houden? Deze koers betekent: meer bezuinigen, meer belasting, minder inkomen voor mensen, dus minder consumptie, minder vertrouwen en minder economische groei. Het roer zou juist radicaal om moeten. Een koers van vertrouwen en van investeren is de enige verstandige uitweg uit de crisis.’

Het kabinet wil miljarden bezuinigen, onder andere door aan verpleegsters en agenten te vragen om een paar jaar op de nullijn te gaan zitten. Roemer: ‘Hoe willen we zo het probleem van te weinig handen aan het bed herstellen? Hoe willen we zo de veiligheid op straat verbeteren? En hoe wil je de economie weer op gang helpen als mensen minder geld in hun portemonnee hebben? En dit alles vanwege het blindstaren op die Brusselse 3%-norm? Dat is visieloos en ronduit onverstandig.’

Ondertussen is er bijna niemand meer te vinden die nu pleit voor meer bezuinigen. Maar omdat Rutte en Samsom liever vasthouden aan een dogma dat ze gezamenlijk hebben afgesproken, dan te proberen het eens te worden over wat nu nodig is, helpen ze de economie nog verder de vernieling in. Hun schijnoplossing van blijven bezuinigen is juist het vergif van de economie en de sloophamer van onze sociale verworvenheden. De SP kiest een andere koers. Een koers met een slimme investeringsagenda en met nieuw leven voor onze sociale verworvenheden. Dat biedt hoop en dat biedt toekomst.’