Kooiman: 'Geestelijke zorg voor veroordeelden levert veiliger land op'

SP-Kamerlid Nine Kooiman vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet zo hard het mes zet in de forensische zorg. Het Algemeen Dagblad bericht dinsdag over deze bezuiniging. De geestelijke gezondheidszorg voor mensen met een veroordeling dreigt met 15% gekort te worden. 'Een groot deel van de veroordeelden betreft mensen met een stoornis, die je zou moeten behandelen. Doe je dat niet, dan kun je de klok erop gelijk zetten dat iemand weer in de fout gaat. Dat is niet alleen slecht voor de dader, maar voor de hele samenleving.'

De afgelopen jaren is juist tijd en geld geinvesteerd om de zorg die gedetineerden krijgen goed aan te laten sluiten op de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Vaak zijn mensen ná hun straf aangewezen op deze reguliere GGZ. Deze stap de goede kant op lijkt door het snoeibeleid van het kabinet in een klap om zeep te worden geholpen. 'De resultaten geven de forensische zorg gelijk, recivide is een stuk lager dan na alleen gevangenisstraf. Dus behandeling zorgt er voor dat Nederland ook echt veiliger wordt. Dit is een domme bezuiniging die op korte termijn misschien een paar centen oplevert, maar op lange termijn de maatschappij veel meer kost, als daders opnieuw in de fout gaan.'

Van medewerkers uit de forensische zorg hoort Kooiman dat individuele begeleiding en behandeling nu al minder vaak worden ingezet omdat groepsgesprekken goedkoper zijn. Ook dreigen er diverse afdelingen en klinieken gesloten te worden. ‘Niet alleen de cliënten en de behandelaars en medewerkers zijn de dupe, maar uiteindelijk zal heel de samenleving hier de wrange vruchten plukken. Onbehandelde criminelen zijn een groot gevaar voor de samenleving. Dat moet de staatssecretaris voorkomen', aldus Kooiman die voorstelt dat deze kortzichtige bezuinigingsmaatregel van tafel gaat.