Kooiman blij met vervolghulp voor oud-Jeugdzorgjongeren

SP- Kamerlid Nine Kooiman is verheugd over de toezegging van de staatssecretaris dat jongeren die zorg nodig hebben niet meer op straat terechtkomen. De huidige wet op de Jeugdzorg stelt een leeftijdsgrens. Jongeren die zorg nodig hebben en verblijven in een zorginstelling verliezen het recht op jeugdzorg zodra zij 18 jaar worden. Vaak is er geen alternatieve vervolgplek voorhanden, waardoor jongeren tussen wal en schip raken.

Eerder stelden SP-Kamerleden Kooiman en Leijten al Kamervragen over een jongen die gedwongen werd te verhuizen vanuit de zorginstelling waar hij zorg kreeg, omdat hij 18 jaar werd. De staatssecretaris heeft positief geantwoord en er is geregeld dat deze jongen nu bij Jeugdzorg kan blijven wonen totdat er een oplossing is.

Leijten vroeg vandaag de staatssecretaris om een concrete oplossing te bieden voor jongeren die zich in dezelfde situatie bevinden. De staatssecretaris heeft toegezegd dat er een vervolgplek moet komen voor deze jongeren, zodat zij niet zomaar op straat gezet kunnen worden.

Kooiman: 'Het is een groot probleem dat nu echt aangepakt kan worden. Het is hartverscheurend om te zien dat jongeren geen zorg meer kunnen krijgen, simpelweg omdat zij 18 jaar zijn geworden. Het is positief dat de staatssecretaris aan de slag gaat om deze jongeren te helpen.'