De Jong: Europese Commissie wil wurgcontracten opleggen aan lidstaten

De Europese Commissie heeft vandaag verdere stappen gepresenteerd over het Europees economisch bestuur. De voorstellen betekenen dat de lidstaten nog sterker aan de economische leiband van de Europese Commissie moeten gaan lopen. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Feitelijk wil de Europese Commissie wurgcontracten op gaan leggen aan de lidstaten. Als de lidstaten niet bereid zijn om sociale rechten en cao’s aan te passen naar de wensen van Brussel kan de Europese Commissie de subsidiekraan dichtdraaien of kunnen andere sancties worden opgelegd. Iedereen die nog twijfelde dat het Europees economisch bestuur wel mee zou vallen komt nu van een koude kermis thuis.’

Het is te verwachten dat de Commissie er op gaat aandringen dat de aanbevelingen die zij doet over de zogeheten macro-economische onevenwichtigheden zullen leiden tot contracten met de lidstaten. De aanbevelingen kunnen op alle economische terreinen worden gedaan, van de woningmarkt tot de lonen en pensioenen. Als dwangmiddel wil de Commissie Europese de subsidieverstrekking aan de lidstaten afhankelijk maken van de afspraken in de contracten. De Jong: ‘Straks kan door een afspraak tussen de regering en Brussel over bijvoorbeeld het pensioenstelsel of het ontslagrecht het hele Nederlandse overlegmodel buitenspel worden gezet. Deze voorstellen zijn ontzettend ingrijpend.’

De SP is vastbesloten om samen met onder meer de vakbeweging en andere bondgenoten een vuist te maken tegen deze plannen. De Jong: ‘Deze plannen geven maar weer eens aan hoe groot de kloof is tussen Brussel en de gewone mensen is. Voor Brussel zijn centen en procenten belangrijker dan banen en sociale rechten. Breed verzet tegen deze onzalige plannen is daarom noodzakelijk. De protesten van vorige week waarbij tienduizenden mensen voor een sociaal Europa op de been kwamen zijn een belangrijke signaal.’