Jansen: ‘Maak van verhuurderheffing een investeringsverplichting’

SP-Kamerlid Paulus Jansen stelt vanmiddag in het debat met minister Blok voor om de verhuurderheffing voor corporaties om te zetten in een investeringsverplichting. In plaats van een heffing van 1,75 miljard worden corporaties verplicht om ditzelfde bedrag als eigen vermogen in te zetten om uiteindelijk negen miljard euro in de bouw te investeren. Door de BTW die de overheid over deze investeringen ontvangt is het netto resultaat hetzelfde, maar krijgt de bouwsector een stevige impuls in plaats van een harde klap. Het plan van Jansen – dat hij al lanceerde op 20 november vorig jaar – krijgt inmiddels steun van vakbonden, de bouwwereld, huurdersverenigingen en de gezamenlijke woningbouwcorporaties. Volgens Jansen is een investeringsverplichting dé mogelijkheid om de impasse rondom de verhuurderheffing te doorbreken.

Paulus Jansen

Jansen: ‘In mijn voorstel hoeven corporaties geen heffing te betalen als ze garanderen dat voor iedere euro heffing vijf euro geïnvesteerd wordt in de bouw en renovatie van woningen. Over die vijf euro investeringen ontvangt de overheid 21% BTW, alleen al daardoor is de opbrengst voor de overheid net zo hoog als die zou zijn bij de verhuurderheffing. Groot verschil is dat we geen geld uit de economie trekken, maar juist een extra investering doen. Als het SP-investeringsplan goed wordt uitgevoerd dan geven we de bouwsector een impuls van bijna negen miljard euro.’

Jansen wijst op de enorme positieve bijeffecten die een investeringsverplichting heeft. ‘De verhuurderheffing is een platte heffing, het trekt alleen maar geld weg van corporaties naar de staatskas. Een investeringsplan werkt veel beter, omdat we bouwvakkers, verhuizers en bedrijven aan het werk houden, de huurmarkt vlot trekken en de economie een flinke impuls geven.’

In het debat vanmiddag wil Jansen van de coalitiepartijen uit het woonakkoord horen of zij bereid zijn om van de verhuurderheffing en investeringsverplichting te maken. Jansen: ‘Gisteren bleek in het debat in de Senaat dat de weerstand tegen de heffing met de dag groeit. Ook de sector zelf wil veel liever investeren dan een platte heffing betalen. Ik denk dat een investeringsverplichting voor corporaties een goed compromis is waar alle partijen tevreden over kunnen zijn.’