Europese spoorplannen destructief voor Nederland spoor

Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir moet de Europese Commissie haar spoorplannen onmiddellijk intrekken. ‘Volgens Brussel moet Nederland het spoor opknippen en in kleine stukjes verkopen aan verschillende spoorbedrijven. Wat je dan overhoudt is een chaotische lappendeken van spoorlijntjes, vervoerders en regels waar niemand meer verantwoordelijk voor is.’

Dit zogenaamde vierde spoorpakket gaat bovendien recht in tegen de wil van een meerderheid van de Tweede Kamer. ‘Wij waren het er net over eens dat de NS op het zogenaamde hoofdrailnet de vervoerder zou moeten blijven, in ieder geval tot 2024. Maar als het aan Brussel ligt wordt deze mening van de meerderheid gewoon opzij geschoven. Dat gaan we dus niet doen’, aldus Bashir.

Volgens SP-Kamerlid Bashir mag de verantwoordelijke staatssecretaris wel wat feller optreden tegen deze Brusselse bemoeizucht. ‘Mansveld wil nu gaan onderzoeken wat de gevolgen van deze plannen zijn. Dat is nergens voor nodig, aangezien een meerderheid van de Kamer al gezegd heeft hier niks in te zien. Ze mag dus naar Brussel gaan om te zeggen dat wij dit niet gaan doen, daar heeft ze geen onderzoek voor nodig.’