Europese Commissie overstag: geen haast met liberalisering binnenlands wegvervoer

De Europese Commissie zal voorlopig geen haast maken met de liberalisering van het binnenlands wegvervoer, dat is de uitkomst van een gesprek tussen de Eurocommissaris Siim Kallas en verschillende Europarlementariërs. Initiatiefnemer van het gesprek SP-Europarlementariër Dennis de Jong: 'Ik ben tevreden over de uitkomst van ons gesprek. Eurocommissaris Kallas sluit weliswaar liberalisering niet helemaal uit, maar hij is geschrokken van de vele misstanden in het wegvervoer en is met ons van mening dat we nu eerst moeten zorgen van verbeterde handhaving van arbeidsvoorwaarden en veiligheidsvoorschriften. Daar gaan we hem bij helpen.'

De Europarlementariërs zijn blij met de koerswijziging die komt na verschillende protestacties van vrachtwagenchauffeurs uit heel Europa. Tijdens die acties hebben chauffeurs veel problemen die zij onderweg tegenkomen gedeeld. Zo overnachten chauffeurs op plekken die daar niet voor bestemd zijn zoals opslagloodsen. In België is vorig jaar een grote brand ontstaan in zo'n loods waarbij twee Poolse chauffeurs omgekomen zijn. De Jong: 'De komende maand ga ik een klachtenhotline openen om de misstanden in de sector nog beter te inventariseren. Voor de zomer overhandigen we aan de Eurocommissaris een zwartboek met de klachten en suggesties voor oplossingen. Kallas heeft ons beloofd dat deze bijdrage leidend zal zijn bij zijn verdere initiatieven. Ook heeft hij toegezegd zich persoonlijk hard te gaan maken voor betere controles en betere samenwerking tussen de lidstaten om op te treden tegen deze misstanden.'

Bij het opstellen van het zwartboek zal De Jong blijven samenwerken met de groep van gelijkgezinde Europarlementariërs van christendemocraten, sociaaldemocraten en de groenen. Verder zullen chauffeurs en hun vakbonden volop de gelegenheid krijgen hun ervaringen via de hotline met het Europese Parlement te delen. De Europese Commissie zal na de zomer met nieuwe voorstellen over het Europese binnenlandse vrachtvervoer komen. Vanuit het Europees Parlement blijven de Europarlementariërs de druk hoog houden op de Commissie zodat de handhaving van bestaande regels eindelijk goed geregeld gaat worden.