Ulenbelt: Klijnsma maakt overheid onbetrouwbaar

Staatssecretaris Klijnsma komt haar belofte om de problemen van het 65plus-gat op te lossen niet na. SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: 'Voor 85% van de mensen is er nog steeds geen overbrugging. Zij missen tot twee jaar een inkomen. Zo laat de overheid zich van haar onbetrouwbaarste kant zien.'

Ulenbelt: 'Neem bijvoorbeeld een militair die door de overheid verplicht met vroegpensioen is gegaan. Diezelfde overheid past tijdens het spel de regels aan waardoor deze militair tot twee volle jaren zonder enige inkomsten zit omdat zijn inkomen te hoog is voor de overgangsregeling. Hij wordt zo financieel geruïneerd door Klijnsma, die blijkbaar lak heeft aan fatsoenlijk overgangsrecht.'

Het 65plus-gat ontstaat door de ophoging van de AOW-leeftijd, waardoor een gat ontstaat tussen het einde van vut, preprensioen, private arbeidsongeschiktheidsregelingen, functioneel leeftijdsontslag en levensloopregelingen en de start van de uitbetaling van AOW. dat gat wordt elk jaar groter en kan uiteindelijk oplopen tot meer dan 40.000 euro.

Staatssecretaris Jetta Klijnsma heeft een overbruggingsregeling voorgesteld, maar die schiet volgens het SP-Kamerlid volstrekt tekort. 'Er geldt een inkomensgrens van 150 procent van het minimumloon. Dat betekent dat voor ongeveer 85 procent van de mensen het gat niet wordt gedicht.'

De SP zal donderdag in het debat hierover voorstellen om een fatsoenlijke overgangsregeling te treffen voor iedereen. Ulenbelt steunt daarnaast de oproep van het comité Dicht het 65plus-gat, die opriep om de PvdA- en VVD-fracties een brief te sturen.