Roemer: onderste steen boven bij besteding zorggeld

SP-fractievoorzitter Emile Roemer is het zat dat niemand hem kan vertellen waar de gelden in de AWBZ precies aan worden besteed. Dit stelde hij vanavond in het programma Meldpunt! van Omroep Max. ‘We hebben het aan het ministerie gevraagd, aan zorgkantoren, maar niemand weet ons de precieze cijfers te geven. We weten niet eens hoeveel mensen van deze gelden gebruik maken. Daardoor hoeft ook niemand zich te verantwoorden. Dit moet afgelopen zijn. Als we de cijfers niet krijgen, dan gaan we het als parlement zelf wel doen, desnoods via een parlementair onderzoek.’

Aanleiding hiervoor is een onderzoek van het Max-programma Meldpunt! dat de uitgaven aan de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten onder de loep nam. Hieruit blijkt dat er voor 2013 zeker 600 miljoen euro te weinig is uitgetrokken voor de groeiende groep ouderen met een zware zorgvraag. De redactie van Meldpunt! baseert zich op cijfers van het CIZ, dat verantwoordelijk is voor het indiceren van mensen die behoefte aan zorg hebben. Daarnaast is gebruik gemaakt van gegevens van de Nederlandse Zorgautoriteit. Na bestudering van de cijfers komt de SP tot dezelfde conclusie. Roemer: ‘In de Kamer horen we van de regering dat mensen die deze zorg echt nodig hebben, dit ook kunnen behouden. Dat blijkt nu niet zo te zijn.’

Roemer wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nog 1 kans geven om orde op zaken te stellen. ‘We willen eindelijk antwoord op onze vragen. Als die weer niet beantwoord kunnen worden, dan moeten we het maar als Kamer zelf gaan onderzoeken.’

Kijk hier de gehele uitzending terug: