Eerste kamer weigert haastklus van minister Blok

De Eerste Kamer negeert het dringende verzoek van minister Blok van Wonen om diens nieuwe huurwetgeving nog vóór 1 maart af te handelen. SP-fractievoorzitter Tiny Kox: 'We gaan de nieuwe regels volgens de normale procedure behandelen en niet met stoom en kokend water door de Senaat halen.'

Volgens de minister moeten zijn plannen om de huren per 1 juli extra te verhogen voor huurders die meer dan 33.000 euro verdienen, vóór 1 maart door de Senaat worden afgehandeld. Dat is echter strijdig met de behandelprocedures die de Eerste Kamer hanteert. Kox: 'Wij worden geacht te onderzoeken of wetten deugen, zich verdragen met overige regelgeving en uitvoerbaar zijn. Dat doe je niet op een achternamiddag, zoals de minister vraagt. Zeker niet nu diens wetsvoorstellen eerst nog door de Tweede Kamer moeten worden goedgekeurd. We zullen behandeling niet vertragen maar we gaan ook niet met de ogen dicht de zaak afraffelen. Dat de minister daardoor wellicht in de problemen komt, ligt niet aan ons maar aan hemzelf. Zoals het spreekwoord zegt: wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten.'

Betrokken SP'ers