Bashir: Versnipperde verantwoordelijkheid oorzaak bijna-treinramp Groningen

SP-Kamerlid Farshad Bashir is geschrokken van het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarin wordt melding gemaakt van een situatie in Groningen in maart 2012 die leidde tot een bijna-botsing tussen twee treinen, waarvan één gevaarlijke stoffen vervoerde.

Uit het rapport, dat woensdag verscheen, blijkt indirect de gevolgen van marktwerking op het spoor. 'De Inspectie schrijft dat het contracteren van meerdere partijen leidt tot het ontbreken van een gezamenlijke veiligheidsaanpak, ontoereikende coördinatie en controle. Ik heb vaker gewezen op dit versnipperd proces dat komt door het uitbesteden van onderhoud door ProRail. Er zijn inmiddels zoveel partijen verantwoordelijk dat uiteindelijk niemand zich meer verantwoordelijk voelt. Deze levensgevaarlijke situatie moet aanleiding zijn om te stoppen met het uitbesteden van het spooronderhoud', aldus Bashir.

Bashir ergert zich verder aan het feit dat de Inspectie en KLPD niet meteen na de bijna-ramp zijn geïnformeerd. De Tweede Kamer is zelfs pas woensdag op de hoogte gebracht van het incident. Bashir: 'Dat kan natuurlijk niet. Ik ben benieuwd wat het kabinet nu gaat doen aan bijvoorbeeld de uitbestedingen van het onderhoud. Of wacht staatssecretaris Mansveld met actie ondernemen tot er echt een ramp heeft plaatsgevonden?'