Van Raak: ‘Plasterk, houd je aan je eigen normen’

Minister Plasterk deed onlangs een moreel beroep op grootverdieners om hun inkomen te matigen. Sinds januari mogen bestuurders in de (semi)publieke sector niet meer verdienen dan een minister. Door allerlei uitzonderingen, constructies en overgangsregelingen blijken bestuurders bij zorginstellingen, onderwijsorganisaties en woningcorporaties nog steeds meer geld te krijgen dan deze norm toestaat. Woensdag bleek dat ook ambtenaren meer krijgen dan de minister. Vooral op het ministerie van Binnenlandse Zaken, het ministerie van Plasterk. Ook het ministerie van Onderwijs - de oude werkplek van Plasterk - scoort bovengemiddeld hoog qua grootverdieners.

SP-Kamerlid Ronald van Raak roept minister Plasterk op om zich aan zijn eigen normen te houden: ‘Je kunt wel een moreel beroep doen op anderen, maar dan moet je zelf het goede voorbeeld geven. Gisteren werd bekend dat een aantal ministers meer krijgt dan de ministersnorm. Nu blijkt dat ook sommige ambtenaren meer verdienen. Dat kan niet, daarmee maakt Plasterk zichzelf ongeloofwaardig. We kunnen bestuurders vragen om geld in te leveren, maar veel beter is om bestuurders gewoon minder te geven. Plasterk is verantwoordelijk voor de inkomens bij de overheid. Laat hem nu de daad bij het woord voegen.’