SP steunt de werknemers voor gelijk loon voor gelijk werk

Vandaag demonstreerden duizenden werknemers uit verschillende Europese lidstaten voor gelijk loon voor gelijk werk. Ook honderden Nederlandse vakbondsleden en de SP waren aanwezig om tegen sociale dumping te demonstreren. Het was niet de eerste demonstratie gericht tegen het uitkleden van sociale rechten door Brussel. Dennis de Jong:'Ik probeer al langer om de uitbuiting van werknemers in verschillende sectoren tegen te gaan. Ik heb recent voorgesteld om uitbuiting via brievenbusmaatschappijen aan te pakken en ik heb ook concrete voorstellen gedaan voor betere samenwerking tussen de nationale arbeidsinspecties.'

De SP is blij met de verschillende vakbondsacties die de afgelopen maanden de druk voor een sociaal Europa hebben opgevoerd. De Jong: 'Van vrachtwagenchauffeurs tot werknemers in de bouw, werknemers laten nu luid en duidelijk horen dat zij actie verwachten van de EU gericht tegen uitbuiting van werknemers en voor sociale bescherming.'

Het Europees parlement behandelt op dit ogenblik het voorstel van de Europese Commissie voor handhaving van de detacheringsrichtlijn. De SP wil versterking van het toezicht op bedrijven die gedetacheerde werknemers uit andere lidstaten in dienst hebben. Ook wil de SP een effectievere Europese aanpak van malafide uitzendbureaus die Europees opereren. De Jong: 'Alleen zo kan de uitbuiting worden tegengegaan en geldt straks echt gelijk loon voor gelijk werk.'