Roemer: ‘Politiek moet fout eigen bijdrage zorginstellingen herstellen’

SP-leider Emile Roemer wil dat het kabinet en de Tweede Kamer nog komende week met een oplossing komen voor de ouderen en gehandicapten die in zorginstellingen een fors hogere eigen bijdrage moeten betalen. Roemer: ‘Het voorstel pakt desastreus uit, mensen betalen soms tot duizend euro per maand meer. Het kabinet heeft de Kamer niet goed geïnformeerd toen ze met dit voorstel kwam. Dit hebben deze ouderen en gehandicapten niet verdiend: dit moet rechtgezet worden.’

Volgens het ministerie gaan 75.000 mensen meer geld betalen, soms wel duizend euro per maand extra. Het bezit van een eigen woning wordt meegerekend, terwijl juist afgesproken is dat dit niet zou gebeuren. Roemer: ‘Wij krijgen een stroom aan meldingen binnen van mensen die enorm zijn geschrokken van de enorme stijging. De politiek moet erkennen dat dit nooit de bedoeling van de maatregel kan zijn geweest. We kunnen niet toestaan dat mensen in zorginstellingen worden kaalgeplukt.’

Eerder deze week riep SP-Kamerlid Renske Leijten al op om bezwaar te maken tegen de fors hogere eigen bijdrage.