Proefdiervrij benoemt Dennis de Jong tot Vriend van de Maand

SP-Europarlementariër Dennis de Jong uit Rotterdam is benoemd tot Vriend van de Maand van Proefdiervrij. De Jong verdient de titel vanwege zijn waardevolle rol en inzet voor het volledige Europese test- en handelsverbod voor diergeteste cosmetica.

Het is verboden om in Europa cosmetische eindproducten op dieren te testen. Maar de Europese Commissie wil voor bepaalde ingrediënten van cosmetica, als daar nog geen proefdiervrij alternatief voor is, uitzonderingen gaan toestaan. Volgens De Jong kan dit niet langer worden getolereerd en daarom heeft hij zich samen met Proefdiervrij in Brussel ingezet voor het volledige verbod voor diergeteste cosmetica. De Jong: ‘Het blijft voor mij een vreemd idee dat producenten van cosmetica nog steeds dierproeven gebruiken. Er zijn genoeg dierproefvrije alternatieven beschikbaar. Uiterlijke schoonheid mag toch nooit ten koste gaan van het welzijn van dieren?’

Europees test- en handelsverbod op diergeteste cosmetica De strijd voor invoering van het volledige Europese test- en handelsverbod voor diergeteste cosmetica duurt al 20 jaar, maar De Jong heeft goede hoop dat het verbod op 11 maart 2013 ingaat. De Jong: ‘De Eurocommissaris die dit vraagstuk in zijn portefeuille heeft, geeft aan zich aan het verbod te houden. Ik heb samen met Proefdiervrij aangedrongen op een schriftelijke bevestiging. Wij blijven samen druk uitoefenen tot het volledige verbod wordt ingevoerd.’ Volgens De Jong moet de cosmetica-industrie op zoek naar alternatieven voor de dierproeven. Dat brengt in de ontwikkelingsfase minimale extra kosten met zich mee en dieren blijven hierdoor gespaard.

Dennis de Jong Dennis de Jong studeerde rechten en politieke economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en volgde een master Internationale betrekkingen in New York. In Maastricht promoveerde hij in 2000 op het onderwerp “Godsdienstvrijheid in de Verenigde Naties”. Dennis werkte tussen 2002 en 2009 als speciaal adviseur mensenrechten en goed bestuur voor Buitenlandse Zaken. Sinds 2009 is De Jong namens de SP afgevaardigde in het Europees Parlement.

Vriend van de maand Proefdiervrij benoemt iedere maand een vrijwilliger of samenwerkingspartner van Proefdiervrij tot ‘Vriend van de maand’. Hiermee zet zij belangrijke personen in het zonnetje als blijk van waardering voor hun persoonlijke inzet en betrokkenheid.

Proefdiervrij Stichting Proefdiervrij zet zich in voor een toekomst zonder proefdieren. Proefdiervrije technieken bestaan en er komen er steeds meer. Stichting Proefdiervrij helpt wetenschappers, ondernemers en de overheid bij de ontwikkeling van die nieuwe technieken. Door voorlichting te geven, partnerschappen aan te gaan en samen over proefdiervrije oplossingen na te denken.