Mogen ministers meer verdienen dan een minister?

De inkomens van bestuurders die meer geld krijgen dan de minister worden openbaar gemaakt. Maar dat geldt niet voor ministers die meer verdienen dan deze ministersnorm. SP-Kamerlid Ronald van Raak heeft opheldering gevraagd aan PvdA-minister Plasterk over de inkomens van ministers. Die lopen nogal uiteen, in verband met vergoedingen voor huisvesting, dienstauto’s en pensioenen. Plasterk gaat er ‘fictief’ vanuit dat ministers niet meer krijgen dan de ministersnorm, maar daarmee neemt Van Raak geen genoegen.

Van Raak: ‘Het gaat natuurlijk om het werkelijke inkomen. Blijkbaar krijgen sommige ministers hogere vergoedingen dan andere ministers. Daar kan best een goede reden voor zijn, maar dan moeten we dat ook weten. Iedere bestuurder bij de overheid, in de zorg, het onderwijs of bij woningcorporaties die meer geld krijgt dan de minister komt op de lijst van grootverdieners. Dat geldt ook voor provinciale bestuurders (commissarissen), die bijna dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben dan ministers. Ook hun inkomens worden openbaar gemaakt. Dan lijkt het me logisch om dat ook voor ministers te doen. Dan kunnen we ook zien waarom sommige ministers blijkbaar meer verdienen dan een minister.’