Kooiman: 'Kinderen horen niet in de noodopvang’

Het aantal kinderen en jongeren in de maatschappelijke opvang daalt niet of nauwelijks. Ondanks dat staatssecretaris Van Rijn het met de SP eens was dat kinderen daar niet thuishoren, verandert er dus weinig. 'Een trieste constatering,' zegt SP-Kamerlid Nine Kooiman. ‘Er zijn veel goede initiatieven en oplossingen. De staatssecretaris moet niet alleen mooie woorden spreken, maar vooral actie ondernemen zodat kinderen en jongeren niet in noodopvang terechtkomen.'

In 2011 zaten 7.133 kinderen onder de 18 jaar in de maatschappelijke of vrouwenopvang zo laten cijfers van de Federatie Opvang zien. De financiële crisis en echtscheidingen zijn redenen waarom ouders en hun kinderen, maar ook jongvolwassenen in de opvang terecht komen. Kooiman wil dat gemeenten afspraken met woningcorporaties om te zorgen voor tijdige hulpverlening om huisuitzettingen te voorkomen. Kooiman: ‘Er bestaan allerlei methoden om in een vroeg stadium problemen te kunnen signaleren. En er zijn goede voorbeelden van kleinschalige woonvormen om jongeren een zelfstandig bestaan te laten opbouwen. Het is zonde als deze methoden niet volop worden benut.’

Ook wil Kooiman de garantie dat de forse bezuinigingen van het kabinet niet zorgen voor een grotere instroom bij de noodopvang. Zij wil daarom van de staatssecretaris weten op welke resultaten de staatssecretaris in deze kabinetsperiode afgerekend kan worden.