De Jong: verdere spoorliberalisering zet Europa op verkeerde spoor

De Europese Commissie heeft vandaag voorstellen gepresenteerd voor verdere spoorliberalisering. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Deze plannen zetten Europa duidelijk op het verkeerde spoor. Als de Commissie haar zin zou krijgen, zou het hele Nederlandse spoorwegnet in 2019 opnieuw moeten worden aanbesteed. Dit is belachelijk en improductief. Liberalisering heeft treinreizen duurder gemaakt, heeft het toezicht afgebouwd en problemen met aanbestedingen brengen de veiligheid van reizigers zelfs in gevaar zoals blijkt uit het vandaag openbaar geworden rapport over Prorail.’

De Europese Commissie wil bijna de gehele spoorsector openen voor commerciële aanbieders. Ook wil de Commissie dat spoorbedrijven en infrastructuurbedrijven gescheiden zijn en blijven. De Jong: ‘De plannen van de Commissie stammen regelrecht uit de jaren ’90. Toen leek privatisering nog het wondermedicijn op alle economische kwalen. Met de kennis van nu, zoals het rapport over de problemen bij Prorail en de conclusies van de Parlementaire enquête in de Eerste Kamer naar privatiseringen zijn de Commissievoorstellen volstrekt achterhaald.’

De SP verwacht dat er breed verzet zal komen tegen de vandaag gepresenteerde liberaliseringsplannen. De Jong: ‘Ik wil snel met vakbonden, reizigersorganisaties en gelijkgezinde Europarlementariërs acties uitwerken om in het Europees Parlement een zo groot mogelijke meerderheid te mobiliseren tegen deze achterhaalde voorstellen.’