Geen EU-subsidie voor multinationals

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat multinationals niet langer EU-subsidies kunnen ontvangen die bestemd zijn voor de ontwikkeling van armere regio’s. Daarvoor moeten de Europese subsidieregels worden aangescherpt. Van Bommel reageert daarmee op onthullingen in dagblad Trouw vandaag over het gebruik van EU-subsidies in Polen. Van Bommel: ‘Dit is het zoveelste voorbeeld van Europese verspilling. We zagen al landbouwsubsidies terecht komen bij golfclubs en het Britse koninklijk huis. Nu wordt geld voor werklozen in arme EU-landen gebruikt voor luxe cursussen voor managers van winstgevende bedrijven als Unilever, Pepsi, Mercedes Benz en Deutsche Bank. EU-subsidies zijn niet bedoeld om de winsten van deze bedrijven te spekken. De Europese regels moet dit verbieden.’

De SP pleit al jaren voor minder én effectievere EU-subsidies. Zo komt meer dan de helft van de subsidies voor armere regio’s terecht bij regio’s in rijkere lidstaten, zoals in het verleden Flevoland. Dat is nodeloos rondpompen van geld. Daarnaast heeft de Europese Rekenkamer nog nooit een goedkeurende verklaring over de begroting kunnen afgeven omdat vooral de controle in lidstaten tekort schiet.

Ook bij de effectiviteit heeft de Europese Rekenkamer terecht haar twijfels, wat het artikel nog eens illustreert. Van Bommel: ‘Bij de huidige onderhandelingen over de volgende meerjarenbegroting probeert de regering terecht de Nederlandse bijdrage omlaag te krijgen, maar dreigt het bereiken van een effectieve controle bijzaak te worden. Dat is onterecht. Nog erger dan teveel geld geven aan Brussel is dat het slecht wordt besteed en de winsten van rijke multinationals spekt. Het hele draagvlak voor de Europese Unie zal verder afnemen als dit soort praktijken straks weer zeven jaar mogen doorgaan.’

Van Bommel heeft vandaag de kwestie schriftelijk bij de minister van Buitenlandse Zaken aan de orde gesteld.