Europarlement deelt klap uit aan te machtige commerciële media

De commissie justitie en binnenlandse zaken van het Europarlement heeft vandaag brede steun gegeven aan het adviesrapport over audiovisuele mediadiensten van SP-Europarlementariër Dennis de Jong. De Jong: ‘Het moet afgelopen zijn met het gezeur van de commerciële media over het internetgebruik door de publieke omroep. De publieke omroep heeft een informatietaak die niet ophoudt bij radio en tv, juist op internet is ruimte voor achtergrondinformatie bij het nieuws en voor aanvullende programma's. Het Europees Parlement heeft vandaag ruim baan gemaakt voor de publieke omroep.’

Het vandaag aangenomen advies is de reactie van het Europees Parlement op de richtlijn over audiovisuele mediadiensten van de Europese Commissie. Naast de steun aan publieke omroepen voor het aanbieden van online diensten wil het Europees Parlement ook een onderzoek van de Europese Commissie over de concentratie van mediamacht bij steeds minder aanbieders. De Jong: ‘Europa gaat niet over de kwaliteit van de media maar wel over concurrentieregels. Met het huidige ondoorzichtige aanbod waarbij mediabaronnen als Silvio Berlusconi in Italië en Rupert Murdoch in het Verenigd Koninkrijk grote delen van de media in handen hebben, valt niet te garanderen dat mensen objectief en juist worden geïnformeerd. Daarom is het de hoogste tijd voor een onderzoek van de Europese Commissie naar de concentratie van de commerciële televisie en radio.’

Het Europees Parlement wil ook beter toezien op de regels voor reclame op TV. Zo stelt het rapport voor dat mediabedrijven een toezichthouder aanstellen over reclameregels voor kinderen. De Jong: ‘Europese reclameregels voor kinderen zijn al heel scherp maar in de praktijk worden deze regels duidelijk niet nageleefd. Het Europees Parlement wil daar nu terecht actie op zien van de mediabedrijven. Ook dringt het parlement eindelijk aan op controle van de regel dat per uitgezonden uur TV er maximaal 12 minuten reclame mogen worden uitgezonden en als blijkt dat kijkers 12 minuten reclame al te veel vinden moet deze limiet omlaag.’

Betrokken SP'ers