Begrotingsfetisjisme lijkt terrein in Brussel te verliezen

Voor het eerst sinds het uitbreken van de financiële crisis lijkt Brussel af te stappen van het begrotingsfetisjisme. SP-Europarlementariër Dennis de Jong noteert met tevredenheid dat het Europees Parlement voor het eerst voorzichtig erkent dat met alleen bezuinigen Europa niet uit de crisis komt. De Jong: 'Zelfs de rechtse hardliners moeten ondertussen erkennen dat het doorgeslagen bezuinigingsbeleid de economie dieper de crisis in heeft gestort. De erkenning vandaag van het belang van publieke investeringen en van sociale voorzieningen om schokken in de economie op te vangen is een late maar belangrijke draai in de aanpak van de crisis.' De motie is volgens de SP'er een belangrijk signaal aan Dijsselbloem en zijn collega's dat er een ander economisch beleid op de agenda moet komen. De motie valt bovendien samen met de aankondiging van de voorzitter van de Europese Commissie, Barroso, dat hij met een sociaal investeringsprogramma wil komen.

De motie van het Europees Parlement houdt volgens de SP'er op andere vlakken wel vast aan achterhaald beleid. Zo wordt door het Europees Parlement nog steeds vastgehouden aan bemoeienis van de Europese Commissie met het sociaaleconomisch beleid van de lidstaten. De Jong: 'Europa blijft bemoeizuchtig en denkt nog te vaak in one-size-fits-all oplossingen. Het is jammer om te zien dat het Europarlement nog niet inziet dat flexibiliteit aan lidstaten geven goed is, afwegingen over onder meer het unieke Nederlandse pensioenstel kunnen beter in Nederland worden gemaakt dan in Brussel.'

Omdat er in de Europese lidstaten steeds meer verzet van de bevolking is tegen de steeds sterkere Brusselse bemoeizucht verwacht De Jong dat het Europarlement zijn mening uiteindelijk ook zal aanpassen. De Jong: 'Is het niet binnenkort, dan hebben de kiezers in ieder geval de mogelijkheid bij de Europese verkiezingen in mei volgend jaar een meer socialer Parlement te kiezen.'