nieuws

Weeklog Dennis de Jong: Gaat Rutte Nederland deze week verkwanselen in ruil voor een baantje?

Op 13 en 14 december komen de regeringsleiders weer bijeen in een setting waar iedereen met iedereen overhoop ligt, inclusief de Europese instellingen. Gelukkig houdt de Tweede Kamer deze week een overleg over deze top, want te midden van alle verwarring en geruzie kan het zomaar gebeuren dat niet Barroso, Van Rompuy of Schulz een stapje terug moeten doen, maar de nationale parlementen. Die moeten namelijk vrezen voor hun budgetrecht.

Eén van de voorstellen is dat de Commissie moet kunnen ingrijpen, als de nationale begroting naar haar idee niet op orde is. De SP waarschuwt hier al veel langer tegen, maar met een begrotingsfetisjist als Rutte en een makke Samsom zou dit zomaar het cadeautje kunnen zijn dat Rutte in zijn achterzak bij zich heeft. Een pistool lijkt me dit keer minder aantrekkelijk voor hem, vooral ook omdat Rutte genoemd wordt als kandidaat om Juncker als voorzitter van de eurogroep op te volgen. Dat vraagt niet om schieten, maar om buigen. Leuk voor Rutte, maar levensgevaarlijk voor het nationale parlement en daarmee voor iedere Nederlander. Daarom mijn oproep: houdt de Europese Raad in de gaten, het wordt menens!

De voorstellen duikelen over elkaar heen. Van Rompuy heeft zijn voorstellen deze week uitgebracht, Barroso deed dat al eerder namens de Europese Commissie, en Schulz laat van zich horen om het Europees Parlement meer macht te geven. Alle drie is het ze daarom te doen: macht, macht en nog eens macht. Dat betekent overigens wel dat anderen macht gaan verliezen. Alle drie hebben ze daarbij de nationale parlementen in het vizier, en eigenlijk ook de burgers in Europa. Natuurlijk zullen ze allemaal zeggen dat ze het doen voor een krachtig Europa, waar wij als burgers allemaal beter van worden. Het betekent echter wel dat de regeringen en parlementen van lidstaten steeds minder te zeggen krijgen. Zo wil Van Rompuy dat regeringen contracten sluiten: in ruil voor toezicht op nationaal beleid rondom lonen, pensioenen, de woningmarkt, etc. krijgen lidstaten geld uit de Europese fondsen. En wil Barroso dat de Europese Commissie actief moet kunnen ingrijpen, als de nationale begroting te ruim is of de verkeerde prioriteiten stelt. Schulz droomt van een machtig Europees Parlement, waarin Europese politieke partijen het voor het zeggen krijgen. Die partijen zouden ook de kandidaten moeten voordragen om Barroso op te volgen. En allemaal zijn ze ervoor om het bankentoezicht in de hele Unie over te dragen aan de Europese Centrale Bank. Op den duur wordt ook het redden van banken een Europese zaak. Heerlijk voor de bankenlobby die in Brussel nog meer invloed heeft dan nationaal, maar een hachelijk avontuur met belastinggeld van gewone mensen.

Als SP zijn we niet tegen Europa. Sterker nog, we willen actief samenwerken, maar dan wel met en de burger en niet stiekem. De eurocraten onder aanvoering van het eerder genoemde driemanschap willen hun zaakjes het liefst achter gesloten deuren regelen en hebben eigenlijk een hekel aan nationale verkiezingen. Je weet immers maar nooit of er geen eurokritische wind gaat waaien en dat is vervelend. Nog akeliger zijn in hun ogen referenda. Dan kan de burger zomaar besluiten over hun plannetjes. Dan komt er echt maatschappelijk debat over Europa en dat is niet in het belang van de overbetaalde eurocraten die bij voorkeur vanuit hun ivoren toren regeren.

Eigenlijk zou heel Europa op 13 en 14 december naar Brussel moeten komen. Wat zou het mooi zijn als honderdduizenden burgers zouden laten weten dat zij geen federaal Europa willen en dat zij geen aantasting wensen van de bevoegdheden van nationale parlementen, maar zo’n demonstratie komt er niet. Hooguit wat artikeltjes in de betere nieuwsmedia en natuurlijk de verplichte camerabeelden van Merkel, die alweer uit haar auto stapt en Rutte die haar glimlachend toeknikt. Als we echter willen voorkomen dat Europa echt een superstaat wordt, is het vijf voor twaalf. Als SP zullen we geen gelegenheid onbenut laten om mensen te informeren en het maatschappelijk protest tegen de eurocraten te ondersteunen. Hopelijk wordt iedereen op tijd wakker.

Reageren kan, graag zelfs: eurofractie@sp.nl

Betrokken SP'ers