Van Raak: 'Provincies en gemeenten kunnen flink bezuinigen met Roemernorm voor dure externen'

Volgens Ronald van Raak kunnen overheden honderden miljoenen euro's besparen als zij de Roemernorm instellen voor de inhuur van externen. Dat blijkt uit onderzoek van de SP naar inhuur van dure externe medewerkers. In provincies waar de SP in het bestuur zit is de inhuur van dure externen fors gedaald, in andere provincies is de inhuur juist hoger geworden. Van Raak wil dat provincies en gemeenten een voorbeeld nemen aan de ministeries, die vanaf 2011 de Roemernorm volgen. Dat betekent dat ministeries niet meer dan tien procent van hun personeelsbudget mogen besteden aan externe inhuur.

Van Raak: 'Door de Roemernorm hebben ministeries de afgelopen jaren honderden miljoenen bespaard. Bij de provincies zie je dat sinds 2008 de kosten voor inhuur gemiddeld gedaald zijn, maar de verschillen zijn groot. In Zuid-Holland en Noord-Brabant, waar de SP in het bestuur zit, zijn fors minder externen ingehuurd. In Noord-Holland en Overijssel zijn deze kosten juist gestegen.'

De provincies gaven in 2008 gemiddeld 22,8 procent uit aan externen, in 2011 was dat 17,1 procent. Dat is een daling van 62 miljoen. Volgens Van Raak is hier nog veel te bezuinigen: 'De grote verschillen laten zien dat in sommige provincies het voorbeeld van de ministeries wordt gevolgd, maar in andere niet. Minder externe medewerkers inhuren is niet alleen veel goedkoper, maar ook veel beter voor het bestuur. Door zelf mensen op te leiden worden overheden minder afhankelijk van consultants en blijft de kennis en kunde ook in de organisatie.'

De SP onderzocht ook de inhuur van externen bij de vier grote gemeenten. Die zitten nu gemiddeld op 10 procent, maar de verschillen zijn ook hier groot: Rotterdam besteedt 6,9 procent, Utrecht 16,2 procent. Deze gemeenten hebben wel veel bespaard, de inhuur van externen daalde van gemiddeld 21,3 procent in 2008 tot tien procent in 2011, een bezuiniging van 273 miljoen euro. Van Raak: 'We hebben 415 gemeenten, in elke gemeente zou het goed zijn om te bekijken hoeveel hier nog te bezuinigen valt. In iedere provincie en in iedere gemeente zou tien procent de norm moeten zijn.'

Van Raak wijst nog wel op het gevaar dat overheden via boekhoudkundige trucs de cijfers laag willen houden, zoals het geval lijkt in de provincie Flevoland.