Van Bommel: ‘Referendum over Coup van Brussel’

SP-Kamerlid Harry van Bommel wil een referendum over de vergaande voorstellen die deze week worden besproken in Brussel. Van Bommel: ‘De plannen die nu op tafel liggen zijn een regelrechte coup van federalisten. Ze hebben na Griekenland de smaak te pakken en willen overal het economische en begrotingsbeleid kunnen dicteren.’

Op de Europese top van deze week liggen vergaande plannen op tafel voor het creëren van een superstaat waarin de Nederlandse begroting vooraf getoetst moet worden bij de Europese bureaucraten en waarin ‘Brussel’ vergaande bevoegdheden krijgt om in te grijpen in de economische inrichting van Nederland. Van Bommel: ‘Waarom zou de Europese Commissie beter in staat zijn om bijvoorbeeld het probleem van de Nederlandse woningmarkt te doorgronden dan wijzelf?’

Van Bommel wil vandaag in het debat over de Europese top van premier Rutte horen of hij bereid is de voorstellen uit Brussel per referendum voor te leggen aan de Nederlandse bevolking. ‘Deze voorstellen gaan niet meer over het overdragen van enkele bevoegdheden, maar zijn een coup die de Nederlandse democratie om zeep zullen helpen. Het kabinet moet daar dwars voor gaan liggen, zeker zolang de bevolking zich hierover niet heeft uitgesproken.’

De Europese Raad (de vergadering van Europese regeringsleiders) heeft in juli van dit jaar aan de voorzitter van de Europese Raad – de Belg Van Rompuy - gevraagd om met een tijdsschema te komen voor het verwezenlijken van een echte economische en monetaire unie. In dit schema staan plannen voor een bankenunie, een eigen begroting voor de eurozone en vergaande voorstellen voor de coördinatie van economisch beleid. Als onderdeel van die laatste plannen wil Van Rompuy dat lidstaten contracten afsluiten met Europese instellingen over het doorvoeren van economische hervormingen zoals het drukken van de loonkosten en het flexibiliseren van de arbeidsmarkt.