SP niet gerust op nieuwe voorstellen over Europese politieke partijen

Op 6 december, de internationale dag tegen corruptie, sprak SP-Europarlementariër Dennis de Jong op een door Transparency International georganiseerde bijeenkomst over Europese politieke partijen. Transparency International toonde zich zeer kritisch over de voorstellen van de Europese Commissie over politieke partijen die volgens de transparantiewaakhond veel ruimte voor omkoping en onzorgvuldige bestedingen laten. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Ik sta helemaal achter de zorgen van Transparency International. Daarnaast zijn de plannen een duidelijke beweging naar een federaal Europa, zonder dat daar steun voor is onder de bevolking. De Europese partijen die via het voorstel van de Commissie Europese rechtspersoonlijkheid krijgen, zijn gekunstelde constructies. Ook zet dit voorstel de deur open voor Europese inmenging in welke nationale partijen deel mogen nemen aan de Europese verkiezingen; dat is een groot gevaar voor de democratische traditie’.

Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat het de bestaande Europese partijen allemaal niet snel genoeg kan gaan met de voorstellen. De huidige 35 miljoen die de nu bestaande Europese partijen per jaar ontvangen, zou lang niet genoeg zijn om ‘burgers bij Europese politiek te betrekken’. De Jong: ‘Tegelijkertijd leggen de voorstellen van de Commissie juist een maximum van 40% op dat de leden aan de partijfinanciering mogen bijdragen. Dit moet waarschijnlijk camoufleren dat de bestaande Europese partijverbanden helemaal geen directe leden hebben. Dat is ook logisch, want burgers hebben helemaal niets bij dit soort instellingen. Tegelijkertijd zorgt de Commissie wel dat door de Europese financiering tot 90% toe te staan de partijen afhankelijk worden van Brussel. Brusselse logica die voor gewone mensen niet te volgen is’.

Volgende week worden de voorstellen van de Europese Commissie in de Tweede Kamer besproken. Ronald van Raak heeft minister Plasterk al om opheldering gevraagd over onderdelen van de voorstellen die duidelijk in strijd zijn met de Nederlandse wetten voor politieke partijen. De SP’er wil van de minister de garantie dat dit Europese voorstel wordt aangepast zodat Nederlandse politieke partijen niet uitgesloten zullen worden van toekomstige Europese verkiezingen.