Karabulut: ‘Nu werk maken van armoedebestrijding’

SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft vandaag voorgesteld om in 2013 honderd miljoen euro uit te trekken voor armoedebestrijding. Hier is nu geen geld voor uitgetrokken. ‘Meer dan een miljoen mensen leven ondertussen in armoede in Nederland. Bijna 400.000 kinderen groeien op in armoede. Dit probleem is te groot om je van af te keren, zoals het kabinet nu doet.’

Van deze honderd miljoen moet naar de mening van Karabulut de helft specifiek uitgetrokken worden voor armoedebestrijding onder kinderen. ‘We moeten ervoor zorgen dat alle kinderen aan muziek, sport en allerlei sociale activiteiten kunnen deelnemen. Zo kunnen we achterstanden die later bijna niet meer te herstellen zijn voorkomen.’

Daarnaast wordt 15 miljoen eenmalig uitgetrokken ter ondersteuning van voedselbanken. ‘Al jaren zijn de wachtlijsten en de voedseltekorten ons een doorn in het oog. We willen graag dat voedselbanken in Nederland overbodig worden, maar nu dat nog niet zover is, is ondersteuning hard nodig.’

De overige 35 miljoen wil Karabulut investeren in het verstrekken van categoriale bijzondere bijstand. Hiermee kunnen gezinnen in armoede en werkende armen direct worden ondersteund door gemeenten. Ook moet het weer wettelijk mogelijk worden gemaakt om een eindejaarsuitkering aan mensen met laag inkomen uit te keren. ‘Een eindejaarsuitkering kan gezinnen aan het einde van jaar net even een beetje lucht geven om de feestdagen door te komen.’