De Jong strijdt in Europarlement voor goede aanbestedingsregels MKB

Volgende week dinsdag zal de interne marktcommissie van het Europees Parlement de nieuwe Europese aanbestedingsregels vaststellen. De aanpassing van de aanbestedingsregels moet het onder meer makkelijker maken voor MKB bedrijven om opdrachten binnen te slepen. SP-Europarlementariƫr Dennis de Jong: 'De buit is nog niet binnen. Mijn voorstellen om onder meer grote opdrachten op te knippen in kleinere opdrachten leken breed gesteund te worden maar de christendemocraten en sociaaldemocraten krabbelen nu terug. Ik zet alles op alles om bij de stemming de aanbestedingsregels flink te verbeteren'.

Over de nieuwe aanbestedingsregels wordt al maanden onderhandeld tussen de verschillende partijen in het Europees Parlement. Tijdens de onderhandelingen heeft de SP niet alleen voorgesteld om grote opdrachten op te delen in aparte aanbestedingsopdrachten. De Jong: 'Misschien net zo belangrijk is ons voorstel om de vaak verplichte zogenaamde jaaromzetseis niet meer standaard als vereiste te stellen. Deze eis bestaat eruit dat de jaaromzet van een bedrijf drie maal zo hoog moet zijn als het totaalbedrag van de aanbestedingsopdracht. Vooral voor kleine bouwbedrijven kan dit erg negatief uitwerken. Zo lopen kleine bouwbedrijven nu vaak opdrachten mis die in deze economisch zware tijd erg belangrijk zijn'. De SP wil alleen in uitzonderlijke gevallen een jaaromzetseis, waarbij de jaaromzet in dat geval slechts twee maal zo hoog hoeft te zijn als de aanbestedingsopdracht.

De Jong krijgt voor zijn voorstellen steun van de kleinere fracties van de Groenen en de liberalen maar voor een meerderheid zijn de christendemocraten of sociaaldemocraten nodig. De Jong: 'Het wordt dinsdag dus een belangrijke stemming voor het MKB. Tot die tijd blijf ik proberen de grote partijen ook te overtuigen van MKB vriendelijk aanbesteden'.