Eerste Kamer blokkeert verhuurderheffing

Een bijna unanieme Eerste Kamer heeft minister Blok gedwongen zijn voorstel over invoering van een verhuurderheffing vooralsnog aan te houden en eerst met betere plannen te komen. SP-senator Bob Ruers is blij met het uitstel: 'Wij willen natuurlijk afstel van deze heffing, die rampzalig is voor woningzoekenden en woningcorporaties, bouwvakkers en bouwbedrijven. Maar dat begint bij uitstel, waartoe de Eerste Kamer vandaag de regering gedwongen heeft.'

Ruers waarschuwt voor te veel optimisme: 'De Senaat heeft vandaag gelukkig aanname van het wetsvoorstel geblokkeerd. De minister moet nu eerst de wet aanpassen zodat de plannen voor 2014 en daarna, losgeknipt worden van een beperkte heffing van 50 miljoen in 2013. Vanaf 2014 wil de regering eerst 800 miljoen en daarna nog 1,2 miljard weghalen bij de woningcorporaties. Die plannen zullen een streep halen door heel veel nieuwbouwplannen, een aantal corporaties doen omvallen en duizenden bouwvakkers werkloos maken en bouwbedrijven failliet doen gaan. Als het aan ons ligt gaat dat onzalige plan nooit door. Maar zover zijn we nog lang niet.'

In de Tweede Kamer had SP-Kamerlid Paulus Jansen al tevergeefs geprobeerd om uitstel te bewerkstelligen. Aan de overkant van het Binnenhof bleek het CDA vandaag bereid om haar steun aan het wetsvoorstel vooralsnog in te trekken. Daardoor ontstond een meerderheid tegen het plan, waarop VVD en PvdA eieren voor hun geld kozen en ook voor uitstel stemden. Alleen D66 stemde tegen het uitstel.’

In het voorjaar moet minister Blok met nieuwe voorstellen komen. Die moet hij eerst door Tweede Kamer zien te krijgen, waarna de Eerste Kamer er zich weer over buigt. Vakbonden en bewonersorganisaties hadden tot vandaag dringend op uitstel aangedrongen.