Deltaplan bouw om economie vlot te trekken

SP-Kamerleden Arnold Merkies en Paulus Jansen willen dat het kabinet de miljarden van de telecomveiling inzet voor een Deltaplan voor de bouw. Merkies: ‘De nieuwe cijfers van het Centraal Planbureau bevestigen dat het huidige kabinetsbeleid de crisis alleen maar verdiept. Ondertussen zeggen bijna alle vooraanstaande economen dat harder bezuinigen funest is voor onze economie. Daarom wil ik een investeringspakket voor de bouw dat de neerwaartse spiraal kan doorbreken. Dat trekt de economie aan, zorgt voor tienduizenden minder werklozen en biedt Nederland weer wat perspectief en vertrouwen.’

Door de veiling heeft het kabinet nu zeker drie miljard euro klaar liggen om direct in te zetten. Merkies: ’Door de kabinetsplannen ligt de hele bouwsector op zijn gat waardoor er miljarden minder wordt geïnvesteerd in de bouw en het onderhoud van goede woningen. Los van de immense problemen die daardoor op de woningmarkt komen, leidt het ook tot het ontslag van tienduizenden bouwvakkers.’

De bouwsector wordt bovengemiddeld zwaar getroffen door de crisis. Waar de hele economie krimpt – volgens het CPB volgend jaar met 0,5% - heeft de bouw te maken met een krimp van ruim 7%. Dit leidt – behalve tot tienduizenden werklozen – tot achterstallig onderhoud en minder nieuwbouw. In het Deltaplan dat de SP voorstelt wordt ook geld vrijgemaakt voor verdere isolatie van woningen, wat een gunstig effect heeft op het Nederlandse energieverbruik.

Merkies: ‘Sinds kort houden wij bij wat er aan bouwprojecten wordt geschrapt en de uitkomsten zijn schokkend. Nu al is er voor ruim een miljard aan bouwprojecten geschrapt en zijn er meer dan 7.000 betaalbare woningen niet gebouwd. Elke dag gaan er vijf aannemers failliet. Als dit beleid van hard bezuinigen, gecombineerd met onder meer de verhuurderheffing doorgaat, zullen de problemen alleen maar groter worden.’

Betrokken SP'ers