Roemer: ‘Alle cijfers openbaar, anders heeft debat geen zin’

SP-leider Emile Roemer zal morgen bij de Regeling van Werkzaamheden namens de vier grootste oppositiepartijen verzoeken om alle onderliggende cijfers en koopkrachtplaatjes openbaar te maken. Roemer: ‘De verwarring over de gevolgen van het regeerakkoord is groot. Het heeft weinig zin om een debat te voeren over maatregelen waarvan de uitwerking volstrekt onduidelijk is. Mij lijkt dat het ook in het belang van het kabinet is om een einde aan de onduidelijkheid te maken en de stukken openbaar te maken.'

Na de presentatie van het regeerakkoord ontstond vorige week grote commotie over de koopkrachteffecten van de verschillende voorstellen. Roemer vindt dat het kabinet duidelijkheid moet geven. ‘PvdA en VVD hebben snel onderhandeld. Dat is knap, maar als in de haast ‘vergeten’ is om de gevolgen van de vaak harde maatregelen fatsoenlijk te onderzoeken, dan is daar een grote blunder gemaakt. Je kunt niet discussiëren over rooskleurige voorstellen, als de harde gevolgen niet inzichtelijk zijn.’