Ondanks Kamermeerderheid geen noodopvang voor vreemdelingen

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen is hevig teleurgesteld in de uitkomst van de begrotingsbehandeling van Immigratie & Asiel. Vorige week nog stond een meerderheid van de Tweede Kamer achter een voorstel van de SP waarin werd gevraagd om menswaardige opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Desondanks voert verantwoordelijk staatssecretaris Teeven de motie niet uit.

Gesthuizen: 'Er zijn nu eenmaal vreemdelingen die problemen ondervinden bij terugkeer en op straat belanden.' Een meerderheid in de Kamer wil niet dat deze mensen in de illegaliteit verdwijnen en heeft van Teeven geëist opvang te regelen. 'Hij lapt de motie aan zijn laars. Zelfs noodopvang via de gemeentes wordt niet geregeld. Ik vind het onbegrijpelijk dat een motie die zelfs door regeringspartij PvdA is gesteund nu niet wordt uitgevoerd.' De PvdA zegt genoegen te nemen met de verklaring van de staatssecretaris.

Gesthuizen vindt het jammer dat een Kamermeerderheid pleit voor humaan asielbeleid maar dat er desondanks niets zal veranderen ten opzichte van het beleid van de vorige regering. 'Ik voel mij beetgenomen door de PvdA, waarmee we eerder altijd optrokken op dit onderwerp.' Voormalig PvdA-asielwoordvoerder Hans Spekman zei in 2011 nog: 'Het gaat erom dat we deze mensen uit de illegaliteit houden, door ze goed te begeleiden naar en in het land van herkomst als ze zijn uitgewezen. Uitzetten kun je alleen verantwoorden wanneer je weet wat er met de mensen gebeurt.'

Betrokken SP'ers