Meerderheid voor SP-voorstel om verbod op godslastering te schrappen

Er is een Kamermeerderheid voorstander van het SP-voorstel om het verbod op godslastering in de wet te schrappen. SP-Kamerlid Jan de Wit, die samen met D66 een initiatiefwet heeft ingediend, is verheugd over de steun voor zijn voorstel: ‘Het verbod op godslastering hoort niet thuis in ons wetboek van strafrecht. Het verbod op beledigen is al voldoende vastgelegd in de wet, daar hebben we dit specifieke en in mijn ogen principieel onjuiste bepaling niet voor nodig. Het is heel mooi dat we deze slepende discussie nu binnenkort kunnen beslechten.’

Jan de Wit pleit al lange tijd voor het schrappen van artikel 147, het verbod op godslastering, uit het Wetboek van Strafrecht. Deze bepaling is al sinds 1968 een slapende bepaling in de wet. Na de moord op Theo van Gogh stelde toenmalig minister van Justitie Donner voor het verbod op smalende godslastering nieuw leven in te blazen. Ook toenmalig minister van justitie Hirsch Ballin heeft voorstellen gedaan het verbod op belediging uit te breiden. In beide gevallen wist de Tweede Kamer dit te voorkomen. Jan de Wit: ‘Deze steeds weer oplaaiende discussie is onwenselijk. In de huidige wet zijn voldoende bepalingen die belediging en discriminatie verbieden. Bovendien hoort God niet thuis in het strafrecht. Een specifiek verbod voor gelovigen is principieel niet juist en moet daarom verdwijnen.’

Jan de Wit benadrukt dat zijn voorstel zeker geen vrijbrief voor beledigen inhoudt: ‘Zeker niet. Het schrappen van deze slapende bepaling verandert niets aan het verbod op beledigen, dat blijft. Maar dan wel voor iedereen, en niet specifiek voor mensen die geloven in de Christelijke God. Bovendien moeten we oppassen dat we niet te snel de oplossing voor onbehoorlijke uitlatingen gaan zoeken in het strafrecht. Het maatschappelijke debat is gebaat bij een ruime vrijheid van meningsuiting. De grens ligt vast in de wet. Het schrappen van het verbod op godslastering wijzigt deze praktijk niet. Maar om principiële redenen moet dit artikel toch worden geschrapt, en wat mij betreft gaat dit nu snel gebeuren.’

Jan de Wit hoopt zijn initiatiefwet samen met D66 binnenkort in de Tweede Kamer te kunnen verdedigen.