Machtsmisbruik NS mogelijk gemaakt door politiek

Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir is de politiek minstens zo schuldig aan de waardeloze treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel als de NS. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kondigde aan te gaan bekijken of de NS met het uitkleden van de Beneluxtrein haar machtspositie misbruikt en mensen de FYRA in dwingt. ‘Natuurlijk doet de NS dat, maar het is de politiek – met PvdA en VVD voorop – die doet alsof haar neus bloedt.’

Door het wegvallen van de relatief goedkope Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel worden reizigers gedwongen gebruik te maken van de veel duurdere hogesnelheidstrein Fyra. Bovendien stopt deze trein niet in Den Haag, Dordrecht en Roosendaal. Bashir: ‘Dit is net zo lang reizigers pesten tot niemand meer een keuze heeft en de Fyra ingejaagd wordt. Als die trein echt zo fantastisch was, dan was de treinreiziger toch wel uit zichzelf massaal overgestapt?’

Bashir wijst erop dat al in 2009 de Tweede Kamer een voorstel van Emile Roemer steunde, waarin de regering gevraagd werd zich maximaal in te zetten voor het behoud van de Beneluxtrein, ook wanneer de Fyra zou gaan rijden. ‘Geen enkel kabinet heeft sindsdien ook maar iets gedaan om dit voorstel uit te voeren. De Beneluxtrein verdwijnt en er staat niets tegenover. Ook alternatieven als een intercity tussen Roosendaal en Antwerpen mogen van PvdA en VVD niet eens onderzocht worden.’

Als de NMa op zoek gaan naar een hoofdschuldige, stelt Bashir voor eens een bezoek te brengen aan de minister van Verkeer. ‘Schultz behandelt – net als haar voorgangers – de internationale treinreizigers als ordinaire melkkoeien. Ze jaagt treinreizigers een bontjassentrein in, wat ertoe leidt dat mensen met wat minder geld de trein naar België links zullen laten liggen.’