Leijten: Kille samenleving door bezuinigen op thuiszorg

'Het schrappen van banen in de thuiszorg leidt tot verwaarlozing, vereenzaming en vervuiling van mensen.' Dat zei SP-Kamerlid Renske Leijten dinsdagmiddag op een bijeenkomst van boze thuiszorgmedewerkers. 58.000 thuiszorgers en 40.000 alfahulpen raken naar verwachting hun baan kwijt door de bezuinigingen.

Thuiszorgactie

Zo'n zevenhonderd zorgwerkers verzamelden zich in de Jaarbeurs in Utrecht om zich te beraden op acties. 'Mensen realiseren zich niet dat hoeveel banen er op de tocht staan. Dat is niet alleen vreselijk voor ons, maar ook voor de cliënten. We zijn allemaal de dupe', zo liet één van hen weten.

Renske Leijten

Leijten ondersteunt de acties van harte. 'Ik vind het ontzettend vervelend om hier weer bij jullie te moeten zijn. Want er wordt al jaren op de huishoudelijke zorg bezuinigd. En nu dit weer. Als ze zo door blijven gaan houden we een hele kille samenleving over.'

Thuiszorgmedewerkers in actie

Ook GroenLinks-Kamerlid Linda Voortman sprak de zorgwerkers toe. De Abvakabo heeft een actiecomité samengesteld dat de komende tijd de aandacht gaat vestigen op de problemen in de zorg. In februari wordt de volgende actiebijeenkomst georganiseerd.

Thuiszorgmedewerkers