Kooiman: ‘Gevangenispersoneel niet ontslaan, maar help recidive bestrijden'

SP-Kamerlid Kooiman roept de regering op voorlopig geen gevangenispersoneel te ontslaan. Uit een vertrouwelijk rapport van het ministerie van Veiligheid en Justitie, in het bezit van Nieuwsuur, blijkt dat staatssecretaris Teeven plannen heeft 11 gevangenissen te sluiten. Dat zou 700 mensen hun baan kosten. Kooiman: ‘Dit is pure kapitaalvernietiging, waar de SP dwars voor gaat liggen. Goed opgeleid gevangenispersoneel hebben we hard nodig om recidive te bestrijden, die mensen stuur je niet de laan uit!’

Kooiman: ‘Ik was al teleurgesteld dat het regeerakkoord nauwelijks plannen bevat om recidive te bestrijden. De eerste beleidsdaad van staatssecretaris Teeven is om meer mensen bij elkaar op cel te plaatsen, gevangenissen in Zeeland en Groningen te sluiten en een groot deel van zijn personeel te ontslaan. Onbegrijpelijk. Ik zie volstrekt niet in hoe Nederland hier nu veiliger van gaat worden.’

Meer dan 7 op de 10 ex-gedetineerden vervalt weer in crimineel gedrag. Kooiman vindt dat er in de gevangenissen veel te weinig aan wordt gedaan om de torenhoge recidive te verminderen. ‘We moeten juist al in de bajessen aan de slag. Met zinvolle arbeid, het aanleren van vaardigheden, geef mensen de therapie die ze nodig hebben. Daar hebben we dus wel ons goed opgeleide gevangenispersoneel voor nodig! Recidive bestrijden is slachtoffers voorkomen en daarmee krijgen we een veiligere samenleving.'

Kooiman heeft inmiddels opheldering geëist en wil van staatssecretaris Teeven nog voor de behandeling van de justitiebegroting volgende week horen wat nu precies de plannen zijn, om hoeveel banen het precies gaat en welke inrichtingen het betreft.

Betrokken SP'ers