Kamer beschermt in opspraak gekomen VVD-adviseur

SP-Kamerlid Henk van Gerven snapt niets van het door de Tweede Kamer beschermen van VVD-adviseur Henry Meijdam. Hij mag van een meerderheid van de Kamer aanblijven als voorzitter van de Raad voor de Leefomgeving. Meijdam kwam in opspraak in een rapport van de provincie Noord-Holland over belangenverstrengeling. 'In dit rapport wordt hij een kameleon genoemd. Iemand die de rollen van gedeputeerde, ondernemer, adviseur en VVD'er in elkaar laat lopen. Dan wek je de schijn van belangenverstrengeling en moet je je biezen pakken', aldus Van Gerven.

‘Met het handhaven van Meijdam als voorzitter van een belangrijk adviesorgaan van het kabinet bewijst minister Schultz de politiek een slechte dienst. De legitimiteit en integriteit van het openbaar bestuur zijn hierbij in het geding. De voorzitter van een publiek adviesorgaan moet volstrekt onafhankelijk opereren en van onbesproken gedrag zijn. Meijdam is dit duidelijk niet.'

Volgens Van Gerven zou Meijdam er goed aan doen alsnog de eer aan zichzelf te houden en op te stappen als voorzitter van de Raad voor de Leefomgeving. 'Dat is beter voor het aanzien van het instituut. Je zou je moeten afvragen wat het betekent voor je positie wanneer je zo in opspraak bent gekomen en wanneer een aantal Kamerfracties het vertrouwen in je opzegt.'