De Jong zal kandidaat Eurocommissaris aan de tand voelen

SP-Europarlementariër Dennis de Jong zal vanmiddag kandidaat Eurocommissaris Tonio Borg ondervragen tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement. De Maltees Borg is voorgedragen als vervanger van de vorige maand opgestapte Eurocommissaris voor gezondheids- en consumentenrechten John Dalli. Dalli vertrok wegens een onderzoek naar te nauwe banden met de tabakslobby. De Jong: ‘Een Eurocommissaris, zeker een Commissaris over gezondheid en consumentenrechten hoort niet schimmig te zijn over zijn contacten met tabakslobbyisten. Ik wil van Borg dan ook weten hoe hij van plan is rookgordijnen rondom lobbycontacten te voorkomen.’

Naast vragen over de omgang met lobbyisten zijn er volgens de SP ook op andere vlakken zorgen. Homorechten-organisaties hebben gealarmeerd gereageerd op de voordracht van Borg. De Jong: ‘Borg staat bekend om zijn zeer conservatieve houding tegenover homoseksualiteit. Ik wil van Borg de garantie dat hij in zijn beleid niet zal discrimineren en dat hij de rechten van lgbt’s zal beschermen. Als Borg als Eurocommissaris niet voornemens is om op te komen voor een paar van gelijk geslacht dat op vakantie door een hotel wordt gediscrimineerd, dan is hij niet de juiste kandidaat voor deze functie. Ik wil dan ook de verzekering dat hij zich voor de volle 100% inzet voor het voorstel van de Commissie voor een antidiscriminatierichtlijn dat dergelijke discriminatie uitdrukkelijk verbiedt. De onderhandelingen daarover duren nu al veel te lang.’

Rondom het vertrek van Eurocommissaris Dalli is volgens de SP nog veel onduidelijk. Om de onderste steen boven te krijgen heeft de Budgetcontrolecommissie, verantwoordelijk voor integriteitszaken, de voorzitter van het Europarlement verzocht om alle relevante stukken bij de Commissie op te eisen. Met name het rapport van fraudewaakhond OLAF moet volgens het Europarlement opheldering bieden over het vertrek van de Eurocommissaris. De voorzitter van de Europese Commissie Manuel Barroso weigert tot nu toe de gevraagde stukken te overleggen. Ook is het nog allerminst zeker dat Barroso het ontslag van Dalli komt toelichten aan het Europarlement.

Betrokken SP'ers